EU-projekt

IMG_0452[1]

Skattepengarna ska användas vettigt. Skattepengar är dina och mina pengar och de måste räcka till mycket. Skattepengar ska användas till rätt saker och alltid med ett gott omdöme. För de allra flesta av oss är kommunalskatten den skatt som vi betalar mest av. Därför är det viktigt att kommunen hanterar sin ekonomi bra. Här kan Sundbyberg bli bättre.

Sedan några år tillbaka används sundbybergarnas skattepengar till olika EU-projekt. EU-projekt är i sig nåt bra. Gemensamt för EU-projekt är att den som får bidraget också måste bidra med egna pengar till projektet. Så rätt många miljoner av dina och mina skattepengar har plöjts ned i olika EU-projekt. Kompetens- och arbetsmarknadsnämnden har varit rätt flitigt med att starta upp olika EU-projekt. Ett projekt exempelvis riktade sig bl.a. till långtidsarbetslösa och projektet skulle arbeta med frågan hur långtidsarbetslösa skulle komma ut i arbete. Projektet kom fram till att en orsak till att personerna var fast i ett långvarigt utanförskap var att många ville ha ett sk. fint jobb och att de föredrog att leva på försörjningsstöd istället för att ta ett jobb som man hade kompetetens för. Det kallar jag för en djup slutsats…och projektet medförde inte att en enda av de personer som ingick i projektet bröt sitt utanförskap.

Sundbyberg har hittills inte utvärderat ett enda av de EU-projekt som genomförts för att ta reda på om de varit till nytta för oss skattebetalare, dvs. dig och mig. I alliansens Sundbyberg skulle varenda EU-projekt bli utvärderat med ett tydligt skattebetalarfokus. Det handlar om att ha respekt för skattebetalarnas pengar och skattebetalarna. Det har inte socialdemokraterna i Sundbyberg .

Om duvbomoderaten

Moderat, plus 50, jurist. Min politiska hjärteområde är socialpolitik. Jag skriver om lokalpolitiska frågor i Sundbyberg. Då och då blickar jag ut från Tornetparken på världen utanför och skriver om den. Den här bloggen är inte en officiell blogg för Sundbybergsmoderaterna, inte heller en blogg som sammanfattar vad alla vi moderater i Duvbo tycker och tänker. Det jag skriver står jag för.
Galleri | Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

