Hemtjänst

Sundbybergs seniorer gillar valfrihet. Hittills i år har fyra av tio hemtjänsttimmar utförts av en annan utförare än kommunen. Det är en ökning i jämförelse med förra året.

Det förvånar inte mig att det är så. Vi människor vill ha frihet, som valfriheten att få bestämma över vårt eget liv och vem som kommer hem och hjälper oss när vi behöver ha hemtjänst. Behovet av frihet ändras inte för att man blir äldre.

I Sundbybergs kvalitetsbarometer, som mäter kvaliteten inom äldreomsorgen och hemtjänsten, fick en privat utförare det högsta betyget av brukarna när det gäller hemtjänst.

Den ökade valfriheten inom vård och omsorg har medfört att kvalitetsfrågorna blivit viktiga inte bara för oss brukare utan även för de som utför vård och omsorg. Det är bra både för brukarna och skattebetalarna eftersom det skattepengarna på det sättet används både smartare och klokare.

Sundbybergs seniorer behöver mer valfrihet – inför LOV (lagen om valfrihet) inom äldreomsorgen.

Rösta M 2014!

Om duvbomoderaten

Moderat, plus 50, jurist. Min politiska hjärteområde är socialpolitik. Jag skriver om lokalpolitiska frågor i Sundbyberg. Då och då blickar jag ut från Tornetparken på världen utanför och skriver om den. Den här bloggen är inte en officiell blogg för Sundbybergsmoderaterna, inte heller en blogg som sammanfattar vad alla vi moderater i Duvbo tycker och tänker. Det jag skriver står jag för.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

