Hur vill du ha det när du blir senior?

Jag funderar själv ibland på hur mitt liv kommer att bli som senior.

Om litet mer än tio år sådär är var fjärde Sundbybergsbo 65 år eller äldre. Jag tillhör själv en av de blivande seniorerna. Sundbyberg ska vara en attraktiv stad att bo i som senior tycker jag. Så är det inte i dag.

Sundbyberg tillhör bottenligan när det gäller kvaliteten inom äldreomsorgen och hemtjänsten. Nu är det inte alla seniorer som bor på ett äldreboende, det är drygt fyra hundra i dag, och alla seniorer anlitar inte heller hemtjänsten, rätt många använder RUT istället. Så är det nog också i framtiden. Men att Sundbyberg har så svårt att klättra upp från bottenskiktet när det gäller äldreomsorg och hemtjänst skapar en oro hos rätt många blivande seniorer och deras anhöriga. För någon gång kanske man själv behöver bo på ett äldreboende eller få hjälp av hemtjänsten. Om vi inte klarar kvaliteten i dag, hur ska det då gå när vi är många fler seniorer? Som det är i dag har en senior i Sundbyberg inte heller rätten att välja det äldreboende där han eller hon vill bo. De beror på att styret med socialdemokraterna i spetsen har bestämt att en senior inte ska ha rätten att välja äldreboende, dvs. var man bor de sista åren i livet.

Bara för att man blir 65 plus så betyder det inte att man inte längre har behov av att få välja hur man vill bo. Styret i Sundbyberg tror att valfrihet har ett bästföre datum men de har fel.

Rösta M 2014!

Om duvbomoderaten

Moderat, plus 50, jurist. Min politiska hjärteområde är socialpolitik. Jag skriver om lokalpolitiska frågor i Sundbyberg. Då och då blickar jag ut från Tornetparken på världen utanför och skriver om den. Den här bloggen är inte en officiell blogg för Sundbybergsmoderaterna, inte heller en blogg som sammanfattar vad alla vi moderater i Duvbo tycker och tänker. Det jag skriver står jag för.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

